Kako se lotiti informacij o zdravju in dobrem počutju na družbenih omrežjih?
Svet družbenih omrežij je postal prizorišče, kjer se prepletajo različne ideje o zdravem življenjskem slogu, vendar pogosto brez strokovne podlage ali pravega razumevanja. Z razumevanjem, kako se lotiti teh informacij, lahko bolje zaščitimo svoje zdravje ter se usmerimo k preprostim in trajnostnim načinom ohranjanja dobrega počutja.
Pred kratkim sem zasledil zgodbo vplivnice na družbenih omrežjih, ki je živela tako imenovano zdravo življenje, po smernicah, ki jih narekuje predvsem »wellness družba« na družbenih omrežjih. Ta primer izpostavlja pasti in nevarnosti, ki prežijo na uporabnike, ko poskušajo razbrati, katerim informacijam glede zdravja in dobrega počutja na družbenih omrežjih zaupati. Tudi vplivnica je kot »lifestyle influencerka« širila informacije za sledilce na svojih družbenih omrežjih, predvsem od drugih tako imenovanih »strokovnjakov«, ki to žal niso. Kot je sama povedala, se je izogibala mnogim prehranskim izdelkom in jedla samo ekološko pridelano hrano – sadje, zelenjavo, polnozrnate žitarice in podobno. Bala se je neekoloških prehranskih in nenaravnih izdelkov, redno se je postila in še bi lahko naštevali.
Nato se je odločila za spremembo, in sicer zapustiti ta življenjski slog. Na svojih družbenih omrežjih je bila javno osramočena (s strani njenih sledilcev in ostalih vplivnežev iz sveta wellnessa in zdravja) v tej meri, da je pričela razmišljati v smeri najhujšega – končati svoje življenje. Seveda težava nastane, če dolgo časa živimo določen stil življenja in ga predstavljamo na družbenih omrežjih, potem pa se odločimo temu narediti konec. Skozi čas je spoznala, da je kot vplivnica na socialnih medijih zapadla v psihološke težave, ki so privedle tudi do motenj prehranjevanja. Kljub temu je našla pot nazaj k sebi in svojemu zdravju. Pričela je ponovno uživati tudi slaščice, čokolado in podobno, kar seveda v prej omenjenem striktnem načinu življenja, narekovanem s strani strokovnjakov »wellness industrije« ni bilo sprejemljivo. Na koncu je zapisala:
»Ponovno sem začela uživati v svojem življenju in hrani in nehala živeti v strahu. Počutila sem se svobodno.«
Družbeni mediji nagrajujejo ekstreme in obsedenost, področje wellnessa in zdravja pa je, to je znano, »ozemlje«, kjer se je nevarno gibati. Žal v veliki večini strokovnjaki, raziskovalci, znanstveniki, ki poskušamo/poskušajo delati v skladu s trenutnimi dognanji in priporočili, preprosto nismo aktualni na družbenih omrežjih, saj po navadi ne predstavljamo ekstremov in grandioznih novitet. Običajno izpostavljamo predvsem osnove, ki so ključ do kakovostnega življenjskega stila in prehrane, ki pa so pogosto dojete kot »brezvezne«.
Vsak vplivnež ali prehranski program, ki narekuje, da bi morali kupiti takšno ali drugačno prehransko dopolnilo ali izločiti celotno prehransko skupino, je zaskrbljujoč za potrošnike. V nekaterih situacijah je to lahko celo izredno nevarno za zdravje posameznika, kar je resnično nedopustno. Dandanes lahko vsakdo daje nasvete o zdravem načinu življenja in prehrani, kar nas privede do pasti, ki jih nastavljajo vse informacije, ki so nam na voljo. Kot rezultat postajamo ljudje samo vedno bolj zmedeni, in namesto da bi bili bližje razumevanju osnov zdravega načina življenja in prehrane, občutimo strah in preobremenjenost. Kar sem v zadnjih letih zasledil, je predvsem to, da tako imenovani prehranski vplivneži na družbenih omrežjih običajno poskušajo ustvariti predvsem zmedo in strah ter čustveni odziv pri svojih sledilcih in bralcih. Velikokrat namerno in brez tehtnih dokazov določen prehranski izdelek ali fiziološki proces označijo kot »črno ovco« in nato predstavijo svojo idejo ali prehransko dopolnilo, ki bo to črno ovco nadomestilo ter čudežno popravilo. Običajno seveda poskušajo zraven tudi citirati znanstveno literaturo, ampak v večini primerov to literaturo popolnoma napačno interpretirajo ali izpostavljajo študije, katerih rezultatov preprosto ne moremo prenesti v vsakodnevno življenje.
Kako se lotiti informacij, ki jih zasledimo na družbenih omrežjih? Ta odstavek odraža moja trenutna razmišljanja in pristope, ki sem jih pridobil med odraščanjem in študijem, hkrati pa še vedno nenehno rastem in se učim. Vedno kadar zasledim, da nekdo prodaja določeno prehransko dopolnilo, se vprašam, kakšno je njegovo ozadje, kakšna je njegova izobrazba in predvsem kakšen je njegov namen. Ali gre v večini zgolj za marketing ali pa je ta oseba dejansko strokovnjak in daje podkrepljene dokaze za omenjeno prehransko dopolnilo? V svetu prehranskih dopolnil je resnično veliko marketinških trikov in vplivneži na družbenih omrežjih so postali pomemben dejavnik pri promociji takšnih izdelkov. Tako se pogosto zgodi, da osebe, ki promovirajo prehranska dopolnila, niso strokovnjaki na področju prehrane ali določenega področja, ampak so vplivne osebnosti, ki imajo močan vpliv na svoje sledilce. V svetu vplivnežev na družbenih omrežjih velikokrat zasledimo barvite fotografije in video posnetke, ki so videti izredno vabljivo in nas velikokrat zelo privlačijo ter dobijo našo pozornost. Še posebej, kadar izzovejo čustveni odziv ali pa občutek pripadnosti. V takšnih primerih poskušam uporabiti tehniko odmaknjenosti. Na takšne informacije poskušam pogledati z »razdalje« – čustva skušam dati na stran in razmisliti z določeno mero kritičnega razmišljanja in logike. Kot zadnje pa naj izpostavim predvsem to, kako pomembno je, da si vzamemo čas za razmislek. S sprejemanjem informacij z družbenih omrežij o prehrani in življenjskem slogu bomo vplivali na svoje telo in zdravje! Vsi pa se zavedamo, da imamo na voljo samo eno telo in da je zdravje izrednega pomena.
Zato bodimo previdni, kadar poslušamo nasvete, ki bodo vplivali na naše telo. Včasih se lahko izkaže, da so ravno najbolj preprosti nasveti tudi najboljši v smislu ohranjanja našega zdravja in dobrega počutja.
Janez Mlinarič, športni fiziolog